W
E

Brazil : Rio Grande do Sul

3.7 km (2.3 miles) WSW of Criúva, Rio Grande do Sul, Brazil
Approx. altitude: 830 m (2723 ft)
([?] maps: Google MapQuest OpenStreetMap ConfluenceNavigator)
Antipode: 29°N 129°E

Accuracy: 5 m (16 ft)
Quality: good

Click on any of the images for the full-sized picture.

#2: Visão oeste - west view #3: Visão norte - north view #4: Visão leste - east view #5: Visão sul - south view #6: GPS #7: A estrada de terra passa a 460 metros do ponto exato - the dirt road passes 460 meters to the exact point #8: Paramos o carro, no entanto, a 570 metros do ponto exato, devido a uma porteira trancada - we stopped the car, however, 570 meters close to the exact point, due to a locked gate #9: Floresta próxima à confluência - forest near the confluence #10: Deixando Gramado sob neblina - leaving Gramado city under fog

{ Main | Search | Countries | Information | Member Page | Random }

29°S 51°W (visit #3)

#1: Visão geral - general view

(visited by José Eduardo Guimarães Medeiros)

English

27-Jul-2021 -- Esta narrativa é uma continuação da tentativa de visita à confluência 29S 50W.

No domingo, após passarmos a noite em Porto Alegre, viajamos por mais cerca de 100 quilômetros até a cidade turística de Gramado. Passamos o décimo e o décimo-primeiro dias da nossa viagem visitando os pontos turísticos de Gramado e da cidade vizinha, Canela. Esta é a segunda vez que visitamos Gramado. A anterior foi em janeiro de 2017, conforme citei na visita à confluência 30S 51W.

Gramado também é conhecida pela ocorrência de baixas temperaturas no inverno. Porém, conforme observamos em dias anteriores, também em Gramado o frio não apareceu, e a temperatura estava amena nos dois dias que passamos na cidade. Somente no final do segundo dia observamos o início de uma queda na temperatura. Essa queda, pouco depois, se tornaria muito intensa em toda a região Sul do Brasil, e cairia bastante neve em Gramado apenas dois dias depois que deixamos a cidade.

Na terça-feira, décimo-segundo dia de viagem, deixamos a cidade em meio a muita neblina e seguimos direto para a confluência 29S 51W. Passamos pela cidade de Caxias do Sul, seguimos pela BR-116 e, alguns quilômetros depois, viramos à direita. Seguimos por mais dois quilômetros de asfalto e, a seguir, pegamos uma estrada de terra em excelentes condições. Seguimos por mais oito quilômetros e paramos o carro em frente a uma porteira trancada a cadeado. Por sorte, estávamos já muito próximos do ponto em que eu pretendia iniciar a caminhada.

Caminhei os 570 metros finais a uma temperatura de 9,5°C, com uma sensação térmica muito mais fria devido ao vento que enfrentei no campo aberto. Zerei o GPS, registrei a visita e fiz o caminho de volta até o carro, que estava estacionado em frente a uma floresta muito bonita, conforme registrei em uma das fotos publicadas.

Fizemos o caminho de volta até Caxias do Sul, onde paramos para almoçar. Esta narrativa continua na visita à confluência 29S 52W.

English

27-Jul-2021 -- This narrative continues from 29S 50W attempt.

At Sunday, after spending the night at Porto Alegre city, capital of Rio Grande do Sul state, we travelled more about 100 kilometers up to Gramado touristic city. We spent the tenth and the eleventh days of our trip visiting the touristic attractions of Gramado and of neighbor city Canela. This is the second time that we visited Gramado. The previous one had been in January 2017, as related in 30S 51W confluence.

Gramado is also known by low temperatures during winter. However, as we had realized in previous days, also in Gramado the cold weather didn’t appeared, and the temperature was mild in two days that we stayed in the city. Only at the final of the second day we observed the beginning of a fall of the temperature. This fall, a bit after, would turns very intense in all South Region of Brazil, and it would snow a lot in Gramado only two days after we left the city.

At Tuesday, twelfth day of trip, we left the city under much fog and headed straight to 29S 51W confluence. We passed by Caxias do Sul city, followed the BR-116 highway and, some kilometers after, we turned right. We followed more two kilometers by paved road and, then, we caught a dirt road in excellent condition. We headed more eight kilometers and stopped the car in front of a locked gate. Luckily, we are already very near to the point where I would intend to start the hike.

I hiked the remaining 570 meters at 9.5°C temperature, with a felt temperature much lower due to the wind that I faced in open field. I got all GPS zeroes, registered the visit and made all the way back up to the car, which are parked in front of a very beautiful forest, as registered in one of the published photos.

We made all the way back to Caxias do Sul, where we stopped to have lunch. This narrative continues on 29S 52W.

All pictures
#1: Visão geral - general view
#2: Visão oeste - west view
#3: Visão norte - north view
#4: Visão leste - east view
#5: Visão sul - south view
#6: GPS
#9: Floresta próxima à confluência - forest near the confluence
#10: Deixando Gramado sob neblina - leaving Gramado city under fog
ALL: All pictures on one page