W
E

Brazil : Tocantins

11.8 km (7.3 miles) NE of Cajueiro, Tocantins, Brazil
Approx. altitude: 169 m (554 ft)
([?] maps: Google MapQuest OpenStreetMap ConfluenceNavigator)
Antipode: 8°N 132°E

Accuracy: 5 m (16 ft)
Quality: good

Click on any of the images for the full-sized picture.

#2: Visão sul - south view #3: Visão oeste - west view #4: Visão norte - north view #5: Visão leste - east view #6: GPS #7: Caminhada tranquila até o ponto exato - easy hike up to the exact point #8: Confluência 1.200 metros adiante, atrás da mata - confluence 1,200 meters ahead, behind the thicket #9: Paramos o carro a 1.300 metros da confluência - we stopped the car 1,300 meters to the confluence #10: Paramos o carro a 1.300 metros da confluência - we stopped the car 1,300 meters to the confluence

{ Main | Search | Countries | Information | Member Page | Random }

8°S 48°W (visit #2)

#1: Visão geral - general view

(visited by José Eduardo Guimarães Medeiros)

English

27-Nov-2016 -- Esta narrativa é uma continuação da visita à confluência 7S 49W.

Após passarmos a noite em Araguaína, acordamos cedo e seguimos viagem em direção à confluência 8S 48W, localizada entre as cidades de Colinas do Tocantins e Palmeirante.

Pegamos a rodovia Belém-Brasília e seguimos por mais 100 quilômetros até a cidade de Colinas do Tocantins. Viramos à esquerda e pegamos a rodovia TO-335, que estava em condições razoáveis, por mais 53 quilômetros, até o início do trecho em estrada de terra.

Percorremos mais 13 quilômetros em uma estrada de terra em excelentes condições, em meio a gigantescas áreas de cultivo de grãos, e paramos o carro a 1.300 metros da confluência. A estrada de terra se aproxima até 770 metros do ponto exato, mas, pelas fotos de satélite, o ponto em que paramos, aparentemente, permite uma aproximação mais fácil.

Pelas fotos de satélite, eu teria que atravessar um trecho de mata densa, na qual, aparentemente, havia uma trilha. E o visitante anterior dessa confluência relatou que, para chegar até a confluência, ele teve que atravessar uma área alagada, com água até o joelho.

Essas dificuldades esperadas não se concretizaram, e minha caminhada até o ponto foi extremamente tranquila. Segui todo o percurso por um trecho de pasto de fácil acesso. Havia, de fato, uma mata no caminho, mas eu a atravessei por um corredor de pasto. E toda a área até o ponto exato estava totalmente seca. Zerei o GPS com facilidade e fiz o caminho de volta até o carro.

Após a visita, fizemos o caminho de volta. Paramos para almoçar em um grande restaurante na rodovia Belém-Brasília, atravessamos novamente a balsa sobre o rio Araguaia e chegamos em casa por volta das 18h15min, após percorrermos, no sábado e no domingo, 1.079 quilômetros.

English

27-Nov-2016 -- This narrative continues from 7S 49W.

After spending the night at Araguaína city, we woke up early and headed to 8S 48W, located between Colinas do Tocantins and Palmeirante cities.

We caught Belém-Brasília highway and headed by more 100 kilometers up to Colinas do Tocantins city. Then, we turned left and caught TO-335 highway, in reasonable condition, by more 53 kilometers, up to the beginning of dirt road.

We traveled more 13 kilometers on a dirt road in excellent condition, by areas of huge grain plantations, and stopped 1,300 meters to the confluence. The dirt road goes up to 770 meters close to the exact point, but, according to satellite photos, the place where we stopped, apparently, allows an easier approximation.

According to satellite photos, I would must to cross a dense thicket, where, apparently, there would be a track. And the previous visitor of this confluence related that, in order to go up to the confluence, he must crossed a flooded area, with knee-height water.

These difficulties didn’t materialize, and my hike up to the point was extremely easy. I hiked the entire path by a pasture area with easy access. There was, in fact, a thicket in the way, but I crossed it by a pasture corridor. And the entire area up to the exact point was totally dry. I got all GPS zeroes easily and came back to the car.

After the visit, we made all the way back. We stopped at a big restaurant at Belém-Brasília highway to have lunch, we crossed the ferry over Araguaia River and we arrived home about 18:15, after traveling, in the Saturday and in the Sunday, by 1,079 kilometers.

All pictures
#1: Visão geral - general view
#2: Visão sul - south view
#3: Visão oeste - west view
#4: Visão norte - north view
#5: Visão leste - east view
#6: GPS
#7: Caminhada tranquila até o ponto exato - easy hike up to the exact point
ALL: All pictures on one page